donderdag 24 mei 2012

V-hals

Zoals beloofd heeft u nog een beetje-moederdag-cadeautje van mij te goed. De V-hals.
Af en toe kom je ze wel tegen in de knippie of ottobre zoals bvb ott. 3/2012. De beschrijving ervan vind ik meestal half chinees of anders wordt de boord er als biais aangezet maar daar ben ik persoonlijk geen fan van
Dit is de manier die werkt voor mij (en hopelijk straks ook voor u):
v-hals 1
Bij tricot neem ik steeds 0,7cm naadwaarde. Dat is de breedte van mijn overlock-stiksel en met de gewone naaimachine stik ik dan op persvoetbreedte. Voor de zomen neem ik 1,5 cm naadwaarde.
v-hals 2
Meet de halsomtrek van het voorpand en rugpand, zonder de naadwaarden. Vergeet het niet maal 2 te doen als je, zoals hier,  met een half patroon werkt.
v-hals 3
Je kan de bies in boordstof maken maar evengoed ook in tricot. Hou er wel rekening mee dat tricot niet zoveel zal meerekken als de boordstof.
v-hals 4

v-hals 5

v-hals 6

v-hals 7
Ook al ben je geen drieg-fan, hier loont het echt wel de moeite. 
De bies is klaar. Nu het t-shirt:
v-hals 8
Je kan de schoudernaden eventueel ook verstevigen. 
Als je de naden naar voren strijkt, vallen ze niet zo hard op als je het t-shirt straks draagt.
v-hals 9
Nu begint het echte werkje:
v-hals 10
Zorg er voor dat de MV van shirt en bies (naadje in de bies) goed op elkaar liggen. 
Naar links stikken is eventjes tegendraads maar het maakt de volgende stappen gemakkelijker. 
v-hals 11
Knip recht naar beneden in de punt en stop een mm voor het stiksel.
Van het vastnaaien heb ik geen foto, hopelijk wijst dit zichzelf uit. En anders geef je maar een gilletje.
v-hals 12

v-hals 13
Doorstikken met een tweelingnaald gaat niet. Als de halsopening ruim genoeg is, kan je gewoon met een rechte steek afstikken. Voor de kindjes gebruik ik eerder een heel lichte zig-zag, kwestie van kinderhoofdjes en  ikke zelluf doe enzo.

Naai daarna het shirt verder in elkaar zoals u elk ander t-shirt in elkaar zou naaien (mouwen inzetten, zijnaden sluiten en boorden omzoomen)

En kijk eens aan:

weer een gelukkige zoon!

8 opmerkingen:

  1. moar zo goe uitgelegd!!!! 't zou leuk zijn der ook eens eentje te kunnen maken, maar wegens het niet vinden van de juiste t-shirtstof (oudste is 11j)komt het er maar niet van. jouw zoon ziet er alvast srtalend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben blij dat het duidelijk is en hoop dat het toch nog eens van pas komt.
      Beren en duikboten dat is inderdaad niets meer voor 11-jarigen. Al eens bij www.misstiggr.com gekeken? Daar heb ik al wel eens wat "cooler" tricot gezien met platendraaiers enzo.

      Verwijderen
    2. Zal eens goed moeten kijken daar :-) dank voor de tip!!! Laat je zeker iets weten als ik een t-shirt heb gemaakt. Liefs, veerle

      Verwijderen
  2. Mooi uitgelegd! En tof lettertype, ook. Welk gebruik jij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Pea Diana", heb ik gevonden op www.kevinandamanda.com . Doorklikken naar "free fonts" en daar vind je een heleboel lettertypes die je gratis kan downloaden.

      Verwijderen
  3. Dit ga ik een dezer eens proberen. Super bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb jouw link gevonden op Pinterest : zo mooi uitgelegd ! Heel vriendelijk dank voor de moeite die u nam om ons dit aan het verstand te brengen -)!

    BeantwoordenVerwijderen